وزیر صنعت از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه خودروهای ارزان قیمت وارداتی خبر داد و تأکید کرد: در تلاشیم خودروهای با قیمت مناسب و باکیفیت وارد کنیم.بررسی‌ها نشان می‌دهد در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که قیمت آنها با توان اقتصادی خریداران ایرانی همخوانی دارد.

خودرو وارداتی

به گزارش همشهری آنلاین، آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت‌وآمد بود. درنهایت ۱۶خردادماه۱۴۰۱، رئیس مجلس قانون واردات خودرو را برای مدت ۵سال، برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

اما از یک سال پیش وزارت صنعت زمینه ورود خودروهای خارجی را فراهم کرد اما یکی از چالش‌های مهم در زمینه واردات خودرو این است که خودروهای وارداتی عمدتا تناسبی با توان اقتصادی مردم نداشته‌اند و خریداران این خودروها عمدتا افرادی هستند که توان اقتصادی بالاتری نسبت به سطح جامعه دارند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر صنعت از حل این چالش مهم خبر داد و تأکید کرد که این وزارتخانه در تلاش برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت است.

قیمت خودروهای وارداتی ارزان چقدر است؟

طبق آیین‌نامه واردات خودرو، دولت صرفا مجاز است خودروهایی وارد کند که قیمت آنها کمتر از ۲۰هزار دلار است با این حال اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از ۱۰هزار دلار است.

با توجه به این نرخ قیمت خودروهای ۱۰هزار دلاری با نرخ ارز بازار آزاد رقمی در حدود ۶۰۰میلیون تومان است. هرچه قیمت جهانی خودرو کمتر از ۱۰هزار دلار باشد قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد بود.

مروری بر قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که در دنیا خودروهایی وجود دارند که قیمت آنها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است به‌طور مثال در هند خودروهایی تولید می‌شود که معادل تومانی قیمت آنها پایین‌تر از ۲۰۰میلیون تومان است. در این کشور حتی شرکت تاتا مووتورخودرویی به نام نانو تولید می‌شود که قیمت آن ۱۸۰۰دلار یعنی حدود۱۰۰میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید

خودروهای وارداتی پلاک گذاری شدند | این خودروها از چه برندی هستند؟ | ویدئو

صعود قیمت ۶ تا ۷۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی و خارجی در بازار | جدول قیمت ها

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد خودرو با کیفیتی مانند رنو کوئید یا نیسان مگنایت به‌ترتیب قیمتی معادل ۲۰۵و ۴۵۰میلیون تومان دارند. البته باید توجه کنید که قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بعد از واردات به کشور حدود ۲برابر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد در طرح جدید وزارت صنعت برای واردات خودروهای ارزان قیمت عمدتا خودروهای اینچنینی انتخاب شود.

واردات خودروهای ارزان قیمت

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی درخصوص عرضه خودروی ارزان قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم. علی‌آبادی ادامه داد: خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودروها یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است. مؤلفه‌های دیگری تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود نه‌تنها خودرو ارزان قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را درنظر بگیریم.

فهرست خودروهای ارزان قیمت

در زیر نام برخی خودروهای ارزان قیمت خارجی را می‌بینید. قیمت خودروها با دلار ۶۰هزار تومانی محاسبه شده است. قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی بعد از ورود به ایران حدود ۲برابر می‌شود.

منتظر کدام خودروهای ارزان وارداتی قیمت باشیم؟

کد خبر 863796
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    1 0
    مگه میزارن مردم همچین خودروهایی سوار شن باید پراید ۳۰۰ میلیونی سوار شن هر روز هم کلی کشته و زخمی و معلول بشن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    هنوز وجدان بیدار داریم .
  • خودم IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    از سال 97 قراره این خودروهای ارزان وارد بشه! انشالاه به نوه هامون میرسه سوار شدن اینا سایپا و ویرانخودرو هم میزارن شما هیونداو رنو بیارید با قیمت پایینتر از تیبا و رانا ؟